LEIDRAAD DIENSTVERLENING GEMEENTE VELSEN
Toegankelijk. Altijd. Voor iedereen.
Toegankelijk. Altijd. Voor iedereen.
Bij de woorden dienstverlening en gemeente wordt vaak gedacht aan de gastvrijheid in de publiekshal, de telefonische bereikbaarheid van het klantcontactcentrum of het digitale loket op de website. Dat klopt allemaal. Maar dienstverlening is niet alleen iets van de afdeling Publiekszaken. Dienst verlening behoort in de genen te zitten van de gehele organisatie.
Inwoners hebben tijdens de Burgertop Velsen opgemerkt, dat er aan deze dienstverlening best wat te verbeteren valt:
Hoe de gemeente omgaat met burgers: Meewerken met en luisteren naar burgers, eerlijkheid over wat er kan en ook niet kan, betere communicatie, maatwerk, meedenken en oplossingsgericht.
En de gemeente Velsen heeft geluisterd naar haar inwoners!
Als organisatie is de gemeente Velsen er voor haar inwoners, bezoekers en het bedrijfsleven. Een organisatie die eerlijk, oprecht, betrouwbaar en rechtvaardig is. Maar vooral een organisatie die een bijdrage levert aan iemand om verder te komen met iets. Het gaat hierbij niet puur om het leveren van een dienst, maar om veel meer.
Het creëren van vertrouwen tussen de gemeente en haar inwoners is onlosmakelijk verbonden met goede dienstverlening. Goede dienstverlening gaat daarmee verder dan alleen het leveren van diensten, zoals een paspoort of een uitkering. Het gaat om alle contacten, die de gemeente Velsen met haar inwoners heeft. Dus ook in de wijze waarop zij bewonersinitiatieven ondersteunen, inwoners betrekken bij beleidsontwikkeling, meldingen afhandelen of het informeren over een ontwikkeling die inwoners direct raakt.
Met deze leidraad geeft de gemeente Velsen een ambitieus beeld van wat zij willen bereiken met hun dienstverlening. De leidraad biedt houvast voor hun handelen en geeft richting aan hoe zij om willen gaan met de inwoners. Hoe wil de gemeente Velsen dan zijn en wat is de kern van hun leidraad?
De wereld om ons heen verandert continu. Dat is niet nieuw. Het tempo waarin veranderingen plaatsvinden wel. Dit is hoger dan voorheen. Hier zal de gemeente Velsen op moeten inspelen en anticiperen. Het doet echter niets af aan deze leidraad. Deze leidraad heeft namelijk geen einddatum.
Als inwoners gaan we uiteraard deze leidraad omarmen en de gemeente Velsen helpen. Helpen in de zin van scherp houden, meedenken over en wijzen op hun dienstverlening als deze niet gaat zoals het in onze ogen wel zou horen te gaan…
Het is aan ons als inwoners om de gemeente scherp te houden. Heb je nog opmerkingen op de leidraad of tips voor de dienstverlening van de gemeente? Deel deze dan op de Facebookpagina of Facebookgroep van Velsen op Koers, mail het burgerbeest op burgerbeest@velsenopkoers.nl of vul het contactformulier hieronder in en werk mee aan een mooier Velsen!